Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH)

Doordat de zorgvraag stijgt en de personeelskrapte steeds verder stijgt, wordt er in 2030 een tekort aan (peri)operatieve capaciteit van 20% verwacht. Er is voldoende animo om aan een opleiding te beginnen, maar er is te weinig capaciteit om personeel op te leiden. Een disruptieve, gezamenlijke transformatie van zorgopleidingen in Nederland is nodig om de uitstroom te verkleinen, de instroom (en opleidingscapaciteit) te vergroten en voldoende bij- en nascholing te kunnen bieden in het kader van deskundigheidsbevordering en loopbaanontwikkeling. 

DUTCH maakt dit mogelijk door oplossingen ontwikkelen om een deel van de huidige praktijkuren in de opleidingen tot operatieassistent, anesthesiemedewerker en radiodiagnostisch laborant aan te bieden door fysieke en virtuele simulatie. 

Met digitalisatie, virtualisatie en simulatie kan effectiever en met grotere capaciteit worden opgeleid en bijgeschoold. De leerervaring van de student en zorgprofessional is grotendeels afhankelijk van de patiënten die zich in de praktijk presenteren. Met simulaties kan dit probleem worden opgelost.

DUTCH is een collectief van Universitair Medische Centra (umc’s), opleidingsinstellingen, topklinische en algemene ziekenhuizen, (technische) universiteiten en publieke en private partijen binnen Educational Technology (EdTech) en Medical Technology (MedTech). 

Doel van het project

Doordat de zorgvraag stijgt en de personeelskrapte steeds verder stijgt, wordt er in 2030 een tekort aan (peri)operatieve capaciteit van 20% verwacht. Er is voldoende animo om aan een opleiding te beginnen, maar er is te weinig capaciteit om personeel op te leiden. Een disruptieve, gezamenlijke transformatie van zorgopleidingen in Nederland is nodig om de uitstroom te verkleinen, de instroom (en opleidingscapaciteit) te vergroten en voldoende bij- en nascholing te kunnen bieden in het kader van deskundigheidsbevordering en loopbaanontwikkeling. DUTCH maakt dit mogelijk. 

DUTCH is een collectief van universitair medische centra, opleidingsinstellingen, topklinische en algemene ziekenhuizen, universiteiten en het bedrijfsleven. Dit collectief wil mogelijkheden ontwikkelen om een deel van de huidige praktijkuren in de opleidingen tot operatieassistent, anesthesiemedewerker en radiodiagnostisch laborant aan te bieden door fysieke en virtuele simulatie. Met digitalisatie, virtualisatie en simulatie kan effectiever en met grotere capaciteit worden opgeleid en bijgeschoold. De leerervaring van de student en zorgprofessional is grotendeels afhankelijk van de patiënten die zich in de praktijk presenteren. Met simulaties kan dit probleem worden opgelost. 

Waarin investeert het Nationaal Groeifonds?

DUTCH wil meer zorgprofessionals aantrekken en behouden door gebruik te maken Extended Reality (XR)-technologie voor opleidingen. Hierdoor kunnen tekorten aan personeel en wachtlijsten in de zorg worden verminderd. 

XR-technologie is een relatief nieuwe en groeiende markt. De initiatiefnemers geven aan dat Nederland een koppositie in Europa kan ontwikkelen in het gebruik ervan in zorgopleidingen.

De inspanningen hebben als doel om meerdere 'Digital United' Trainingscentra voor de zorg in Nederland te ontwikkelen. In deze trainingscentra zullen operatiekamers en medische beeldvormingsfaciliteiten op een vernieuwde manier worden ingericht, geïntegreerd en bemand. 

DUTCH richt zich op verschillende aspecten van deze overgang, waaronder:

  • Blended XR learning: een combinatie van verschillende leervormen in computer gegenereerde omgevingen;
  • Robotic assistants (robotica);
  • Digital monitoring: gegevens over interacties tussen mens en robotmodules worden verzameld en geanalyseerd. Dit maakt geleidelijke verbetering van handelingen en richtlijnen mogelijk.

Budget

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 132 miljoen in het project. Van dit bedrag is € 48 miljoen toegekend en € 84 miljoen voorwaardelijk toegekend. De omzetting is voorzien in 2025. 

Bijdrage aan duurzame groei en welvaart in Nederland

Het voorstel heeft 3 duidelijke positieve maatschappelijke effecten:

  1. Minder uitstroom van zorgpersoneel: de huidige werkdruk in de zorgsector is hoog vanwege een tekort aan opgeleide en bijgeschoolde professionals. Door de opleidingsmogelijkheden van DUTCH ervaren operatieassistenten, anesthesiemedewerkers en radiodiagnostisch laboranten meer voldoening, zelfvertrouwen en minder burn-outs.
  2. Meer instroom van zorgpersoneel: door nieuwe opleidingsvormen neemt de waardering voor niet-academische beroepen in ziekenhuizen toe. Dit vergroot de aantrekkelijkheid van de zorg als beroep en verandert de traditionele hiërarchische structuur in ziekenhuizen. 
  3. Meer mogelijkheden voor technische toepassingen in de zorg: om te voorkomen dat in de toekomst één op de drie Nederlanders in de zorg moet werken, is een verhoging van de arbeidsproductiviteit nodig. Een huidig voorbeeld uit de zorg is het gebruik van videoconsulten met huisartsen als een eenvoudige technische toepassing. 

Door het leren in de praktijk efficiënter te organiseren door de inzet van fysieke en virtuele simulatie, kunnen er meer mensen sneller worden opgeleid en beschikbaar komen voor de tekortsectoren. Daarnaast zal het voorstel ook een impuls geven aan flexibele bij- en nascholing en loopbaanontwikkeling van zorgprofessionals. Dit zal positieve effecten hebben op het behoud van deze zorgprofessionals. Met de inzet van fysieke en virtuele simulatie in het praktijkleren en onderwijs kunnen de laatste inhoudelijke en technische ontwikkelingen en innovaties meegenomen worden. 

Door DUTCH ontstaat en verbetert de mogelijkheid voor opleidingsinstellingen om nieuwe innovatieve leermethoden te ontwikkelen. Door verenigd aan de wensen voor nieuwe opleidingsconcepten te voldoen (gezamenlijk op grotere schaal identificeren, ontwerpen, toepassen en opschalen) kan sneller over regionale en nationale grenzen heen gestapt worden. 

Door een efficiëntere samenwerking tussen opleidingsinstellingen en Educational Technology partners vindt standaardisering van goed werkende concepten sneller plaats met positieve effecten op de export. Het gezamenlijke (inter)nationale netwerk in de publieke en private sector zal de nieuwe methoden als een olievlek verspreiden, nationaal als internationaal.  

Wie leidt het project?

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met DUTCH, een collectief van universitair medische centra, opleidingsinstellingen, topklinische en algemene ziekenhuizen, universiteiten en het bedrijfsleven.

Status

Na de toekenning in 2023 is het consortium aan de slag gegaan met het oprichten van programma. 2023 stond vooral in het teken van ontwerpfase en voorbereiding. De eerste stappen zijn gezet om het programmamanagement in te richten. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen om DUTCH kwartiermakers netwerk in te richten en stakeholderanalyse te maken. Ook de financiële en juridische randvoorwaarden met VWS en het Nationaal Groeifonds zijn zo goed als gered. 

Meer informatie